Image Alt

Het project

Ons doel

Onze bedoeling met deze digitale collectie de verhalen over de mijngeschiedenis te verhelderen. Dit project omvat facetten van het leven van mensen, geïllustreerd door de artefacten en omschrijvingen van deze artefacten. Op deze manier kunnen we ook het publiek bewust maken van het belang van de mijnbouw in Nederland, zowel voor degenen die voor of na hun bezoek aan het Mijnmuseum meer willen weten als voor de mensen die niet in de gelegenheid zijn om het museum te bezoeken.

Dit project zorgt voor een grotere toegankelijkheid en participatie buiten de museummuren. Met deze 3D-modellen op de website willen we nieuwe en frisse invalshoeken op deze culturele artefacten ontwikkelen en nieuwe manieren bieden om deze ze ook te ervaren. Met deze website willen we bestaand en nieuw publiek bereiken met het oog op verrijking en educatie.

Werkwijze

De artefacten uit het museum werden in 3D gedigitaliseerd met behulp van fotogrammetrie (structuur van beweging). De datasets werden vervolgens verwerkt met behulp van Agisoft Metashape, een computersoftware.

IMG_9408
Fotogrammetrie

Fotogrammetrie is de wetenschap van het afleiden van metingen uit digitale foto’s. Met fotogrammetrie kunnen we de oriëntatie van de camera meten, de locatie van het object meten, het object herkennen en de inhoud van een afbeelding interpreteren. Structuur van beweging, die in dit project werd gebruikt, is een fotogrammetrische techniek die de nauwkeurigheid van fotogrammetrie combineert met de vormherkenning en modellering die computersoftware biedt.

IMG_9390
Verwerkingssoftware

Agisoft Metashape is software die fotogrammetrische verwerking van digitale afbeeldingen uitvoert en 3D-ruimtelijke gegevens genereert die kunnen worden gebruikt in documentatie over cultureel erfgoed. In de software hebben we de afbeeldingsgegevens uitgelijnd, de structuur gemaakt en uiteindelijk de gerenderde texturen van de 3D-modellen.

IMG_9531
online 3D opslagruimte

De gedigitaliseerde objecten zijn geüpload naar Sketchfab, een online opslagplaats voor 3D-modellen. Sketchfab maakt de omschrijvingen en nummering van de 3D-objecten mogelijk. Dit levert niet alleen nieuwe kennis op over de objecten, maar geeft de gebruikers ook de mogelijkheid om via een variatie aan communicatiemiddelen de Nederlandse mijngeschiedenis te ervaren.

Ontwerpers

Deze digitale collectie is gemaakt als onderdeel van een klasproject voor de cursus ‘Creating Digital Collections’ van de MA Media Studies: Digital Cultures aan de Faculteit der Letteren en Sociale Wetenschappen, Universiteit Maastricht.

De studenten van dit project zijn:

Anna Bashuk, Aniek van den Brandt, Mia van der Burgt, Nora Chatib, Minro Chien, Emilia Chmielowska, Jacopo Corbelli, Paulo De Queiroz Golovattei, Inés Flor García, Ksenia Frydrych, Anne Funcke, Fabiënne Gerono, Theresa Geulen, Elena Giordano, Dou Hu, Ruqin Hu, Anna Ivanova, Esther Kamara, Armağan Çağlar Kara, Yuen Fei Li, Thiago Minete Cardozo, Steph Ochiel, Ilse Palmaers, Marie Piette, Laura Plum, Pincanny Poluan, Debbie Schlenger, Huilin Shi, Angel Shoylev, Julia Storch, Quinten Tolboom, Akvilė Valuntaite, Julia Weber, Fee Lucie Wiegandt, Inna Zabanova, Shuqing Zhang

Ontdek meer op de website van het Nederlands Mijnmuseum.

Hebt U vragen over het museum, deze website, over het project van de Universiteit van Maastricht of een andere vraag, stuur dan even een bericht.