Image Alt

Mijnbouw & marketing

Waar marketing en mijnbouw samenkomen

Hoewel de focus van deze collectie op marketing en bedrijfsimago ligt, zijn design en beeldende kunst een onlosmakelijk onderdeel van het grote geheel. In dit onderdeel vindt u een kort overzicht van het doel en de ontwikkeling van marketing en visuele communicatie binnen de mijnbouw, evenals een kritische blik op verschillende posters en advertenties uit die tijd.

 

werkgever: Marketing en mijnbouw

 

Hoewel het ongebruikelijk lijkt dat kolenmijnbedrijven in de jaren ’20 en later, vertrouwden op merknaam en marketing, was dit in werkelijkheid heel gebruikelijk en noodzakelijk gezien de bredere economische en culturele context. Dit was precies het geval in het Zuid-Limburgse gebied, mooi gelegen in het zuiden van Nederland, grenzend aan Duitsland en België (TU Delft, z.j.). Met een aanhoudend tekort aan mijnwerkers, realiseerden mijnbouwbedrijven dat menselijk kapitaal een van de belangrijkste sleutels was voor groei en succes (Einhorn, 1992, p. 25), werd marketing langzaam een belangrijk onderdeel van de meeste mijnbouwbedrijven.

Terwijl bedrijven in heel Limburg begonnen met de implementatie van wat in wezen marketing van de werkgever was: functionele, economische en psychologische voordelen die werden geboden door en geïdentificeerd met het werkgeversbedrijf (Heilmann e.a.., 2013, zoals geciteerd in Einhorn, 1992, p. 25)

Verschillende posters, borden en ander communicatiemateriaal met betrekking tot mijnbouw begonnen hun opmars.

 

Het doel van hun opkomst was echter nogal tegenstrijdig. Terwijl de berichten door de Nederlandse mijnbouwbedrijven positief waren, met de beloftes van succesvolle carrières en goede betalingen. Uit gesprekken met ex-mijnwerkers bleek dat niet helemaal waar te zijn.

En hoewel sommige lokale bewoners dat vaak wisten, deden buitenlandse mijnwerkers dat niet. Zij waren vaak het doelwit van de communicatie binnen het bedrijf.

 

Mijnen en mijnregio’s in Zuid-Limburg (Langeweg, 2011)

 

 

 

 

 

De strijd om het talent

 

Kijkend naar verschillende mijnbouw posters, kan men niet helpen, maar geven een geheel nieuwe betekenis aan de uitdrukking war on talent – een andere manier om marketing van de werkgever te beschrijven. Dit is met name interessant omdat veel van de mijnbouw affiches uit het begin van de 20e eeuw stammen en daarna leken op oorlogspropaganda posters.

Maar wat is propaganda? Propaganda wordt vaak omschreven als “de systematische verspreiding van het officiële overheidsbeleid door middel van manipulatieve mededeling aan het publiek” (Novin, 2020). Als gevolg van de activiteit van de religieuze missionarissen in Europa, presenteert propaganda informatie “in een uitdagende stijl aan zijn maximale emotionele effect hebben” (2020). Kenmerken en eigenschappen die gemakkelijk kan worden gezien in deze en vele andere posters:

 

Het lezen van de posters

 

 

Dergelijke posters zijn waardevolle historische bronnen. Het ontcijferen van hun betekenis is echter niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. Daarbij moet de kijker rekening houden met drie aspecten:

 

 

Visueel

Dit aspect heeft alles te maken met wat je op de poster kunt zien.

 

 

Verbaal

 

Dit aspect gaat over wat er op de poster staat, zowel zichtbaar als impliciet

 

 

Contextueel

 

Bij dit aspect draait alles om de achtergrond en het doel van de poster

 

Hieronder vindt u een reeks posters met betrekking tot mijnbouw en de rekrutering van minderjarigen. Door de hotspots in de afbeeldingen te gebruiken, kunt u meer leren over hun ontwerp en de betekenis erachter.

 

Vertaling: Als harde werkers even rusten, is thee hun drank! Na hard werken is een verkwikkende rustpoos niet allen welverdiend maar ook noodzakelijk! Dan is er geen beter middel om moeheid en dorst te verdrijven dan het drinken van een dampende kop thee. Thee geeft nieuwe kracht en daarom is de thee de echte drank voor harde werkers! Overal waar extra stimulatie nodig is, drinkt men thee! Een krachtig kopje thee heeft een gunstige uitwerking op lichaam en geest. De spieren ontspannen zich en er wordt nieuwe arbeidslust opgewekt. In alle kantines en werkplaatsen, winkels en kantoren, maar ook in elk druk huishouden moet je af en toe een verkwikkende kop thee drinken. Thee doet je goed!

Publicatie van het thee propagandabureau, Amsterdam.

A. Doe per persoon een maatlepel thee in de theepot. B. Giet vers kokend water erover. C. Laat de thee 3-5 minuten trekken onder een theemuts. Voor het inschenken omroeren. Voeg melk en suiker toe naar smaak.

 

 

Vertaling: er is werk voor je in de Nederlandse kolenmijnen

 

Ontdek meer op de website van het Nederlands Mijnmuseum.

Hebt U vragen over het museum, deze website, over het project van de Universiteit van Maastricht of een andere vraag, stuur dan even een bericht.