Image Alt

Marketing & mensen

Op zoek naar de waarheid

Deze pagina is opgedragen aan de mensen die maanden en jaren in de mijnen van Zuid-Limburg hebben gewerkt.

 

Werken mijnen was voor velen een manier was om een eerlijk bestaan op te bouwen, werd het ook als een laatste redmiddel beschouwd. Mijnwerkers in het hele land hadden moeite met hun opleiding en werden daardoor uitvallers die de behoefte voelden om ‘op de een of andere manier nuttig te zijn’.

Mannen van de mijnen

Opgericht in 1912, heeft een van ’s werelds toonaangevende reclamebureaus McCann Erickson, de slogan “Truth Well Told” in haar vaandel staan. ‘Als de waarheid goed wordt verteld, heeft het de kracht om mensen, merken en markten te bewegen’.

Wat werd er dan opgeroepen door de marketing en communicatie van de Nederlandse mijnbouwbedrijven?

 

Mijnbouw was een beroep dat van vader op zoon ging. Al op zeer jonge leeftijd volgden kinderen hun vader naar de mijnen. Dat was echter niet altijd een bewuste keuze. Wanneer bekend was dat de vader van een kind een ondergrondse mijnwerker was, werd hij niet toegelaten tot een middelbare school.

Propaganda in de mijnen

Door de posters te bekijken en hun berichten te vergelijken met de ervaringen van mijnwerkers, vonden we een gebrek aan transparantie in de communicatie van de Nederlandse mijnbouwbedrijven. Waarschijnlijk de reden waarom veel van de ontwerpers, die deze en andere posters maakten, vaak spijt hadden van het verspreiden van valse of misleidende informatie.

James Montgomery Flagg, de kunstenaar die ooit de beruchte poster “I want YOU” maakte, kreeg na het einde van de Tweede Wereldoorlog berouw. Hij zei:

“Een aantal van ons, we zijn te oud of te bang om te vechten, prostitueerden je talenten door het maken van posters door een grote menigte jonge mannen op te hitsen die ons nooit iets hebben aangedaan om over te huppelen en beschoten te worden ... We hebben de oorlog verkocht onze jeugd”

James Montgomery Flagg

In de jaren vijftig en zestig traden de jongens in de voetstappen van hun vaders.

Nico Maar
Een ex mijnwerker

De steenkoolmijn van Zuid-Limburg zijn niet te vergelijken met de slagvelden van Europa. De posters en andere berichten die men gebruikten propageerden om mijnwerkers te rekruteren. Vaak met mooie beloften en een ideaal beeld, dat zelden waar was. De mensen hadden vaak geen andere keuze dan alleen in de mijn te gaan werken. Maar de strijd om het talent werd niet alleen in Nederland gevoerd. De mijnbouwbedrijven rekruteerden mensen van over de hele wereld – Marokko, Italië, Frankrijk en Slovenië.

Een van de belangrijkste redenen die de Nederlandse mijnbouwbedrijven ertoe dwongen om in verschillende landen in Europa naar arbeiders te zoeken, was dat de Nederlandse mannen niet meer in de mijnen wilde werken. Dit werd door ex-mijnwerkers, uit die tijd, bevestigd

Velen van hen konden niet overtuigd worden door de salarissen en de sociale voordelen die mijnen beloofden. Men wist van de risico’s en de gevaren ondergronds. Dit is vaak te zien op posters die de nadruk legden op veiligheid.

ondersteun tijdig vrijkomende klokken.

Ontdek meer op de website van het Nederlands Mijnmuseum.

Hebt U vragen over het museum, deze website, over het project van de Universiteit van Maastricht of een andere vraag, stuur dan even een bericht.