Op het kruispunt van de mijnbouw, marketing
In dit onderdeel vindt u meer informatie over branding (merknaam) en visuele communicatie, evenals hun doel en betekenis in de context van de mijnbouw en cultuur in Zuid-Limburg.
Maar wat is branding? Branding (merknaam) is een term die voornamelijk wordt gebruikt in marketing en communicatie en verwijst naar het proces van betekenis creëren voor een specifieke organisatie of bedrijf door een merk of identiteit vorm te geven in de geest van de consument (Andrivet, z.j.). Op basis van deze definitie is het doel van deze site om u verschillende objecten en artefacten uit de tijd van de bloeiende mijngemeenschap in Zuid-Limburg te presenteren.
Marketingborden van de William Sophia mijn en Laura mijn en andere aan de muur bevestigde posters en afbeeldingen in het museum.
Waarom marketing?
Waarom marketing?
Het bestuderen van marketing en de beeldtaal kan ons inzicht geven in wat mijnbouwbedrijven wilden dat consumenten zouden denken en voelen over mijnbouw. Wilde bedrijven reclame maken voor mijnbouwproducten of richtten ze zich op toekomstige mijnwerkers om in de mijnen te komen werken?
Tegenwoordig kost adverteren veel geld. Was dit hetzelfde tijdens de mijnbouw periode? Wat kan het antwoord ons vertellen over de algemene perceptie van mijnbouw in Nederland? We zullen de ontwikkeling van marketing bekijken, visualisaties analyseren en inzichten geven van ex-mijnwerkers en mijnbouwexperts.